W coraz szybciej rozwijającym się segmencie modowym jak grzyby po deszczu powstają nowe firmy odzieżowe. Każdy chce zostać projektantem, a zyski jakie przynosi produkcja ubrań wydają się być na wyciągnięcie ręki. Szczególnie teraz, kiedy klienci powoli zaczynają zwracać uwagę na jakość tkanin i wykonania, naturalne surowce i lokalną produkcję, wydaje się, że to idealny moment na rozpoczęcie działalności swojej marki. Jednak nie jest to łatwy biznes i bez doświadczenia, kapitału i dobrego planu wiele firm nie wytrzymuje próby czasu i ogromnej konkurencji. O czym zatem wiedzieć jeśli chce się produkować odzież?

Własna szwalnia

szwalnia

Niezwykle kusząca opcja, szczególnie dla młodych projektantów, którzy marzą by każdy etap produkcji mieć pod kontrolą. Niestety zarządzanie szwalnią to zupełnie inna dziedzina niż projektowanie i brak doświadczenia może sprawić, że firma nie będzie przynosić zysków. Jeśli nie stać nas na zatrudnienie dodatkowego pracownika, może okazać się, że na mnóstwo innych rzeczy nie wystarczy nam czasu. Co krok można natknąć się na ogłoszenia o wyprzedaży sprzętu z zamykających się szwalni, często wyglądającego na zupełnie nowy. Trudno się dziwić, bo nawet dobrze prosperującym firmom czasem trudno jest efektywnie zarządzać czasem i pracą na szwalni, tak aby na niej zarabiać. Rynek pracownika, rosnące koszty utrzymania i brak wykwalifikowanych krawcowych także nie ułatwiają sprawy. Jeśli jednak uda nam się zbudować zespół i umiejętnie nim zarządzać, a także zapewnić stałe obłożenie pracą, możemy mieć dochodowy interes. Jeśli jednak nie czujemy się na tyle pewnie...

Zlecenia zewnętrzne

...możemy zlecać produkcję "na zewnątrz". Zależnie od naszych preferencji możemy oddawać gotowy wzór do odszycia wielu sztuk lub przyjść wyłącznie z konstrukcją i poprosić o odszycie pierwszej, próbnej sztuki lub nawet wyłącznie z projektem. Jeśli w danej firmie pracuje też konstruktor, przeprowadzi nas przez ten etap i po zatwierdzeniu próbnego modelu trafi on do produkcji. Wszystko zależy zatem od naszych możliwości i oczekiwań. Ważnym atutem zlecania produkcji jest fakt, że jeśli planujemy proponować naszym klientom kolekcje, to czasem pomiędzy nimi może pojawić się jakaś przerwa, która w przypadku zatrzymania pracy na własnej szwalni generowałaby straty finansowe, a w tym wypadku po prostu mamy przerwę pomiędzy kolejnymi zleceniami, w miejsce której szwalnia może zrealizować inne zlecenia. Dodatkowo, w szwalni zewnętrznej ustalamy cenę przed rozpoczęciem produkcji, co ułatwia zarządzanie finansami i produkcją. Każda z opcji ma swoje wady i zalety, jednak ta druga wydaje się bezpieczniejsza i nie wymaga aż tak wielkiego nakładu finansowego na początek, jak wynajęcie i wyposażenie własnej szwalni.